1
پژوهشگر ودانش پژوه سطح چهار رشته تاریخ اهل بیت (ع) جامعه الزهرا(س)، قم، ایران
2
دانش پژوه سطح سه رشته کلام جامعه الزهرا(س)،
چکیده
چکیده مخاطبشناسی یکی از مباحث مهم در باورپذیری و تغییر رفتار در جوامع بشری است که رسول خدا(ص)نیز برای هدایت مردم توجه ویژهای به این امر داشتهاند. پژوهش حاضر با بررسی گزارشهای تاریخی و استفاده از نظریه شناخت آیتالله جوادی آملی، به دنبال پاسخ به این سؤال است که مخاطبان شناختی عصر نبوی، از جهت شناختی، در چه سطوحی قرار داشتند و اقدامهای پیامبر اکرم(ص) در راستای هدایت مخاطبان با توجه به سطوح تعریفشده، چه بوده است؟ در حال حاضر، راهاندازی جنگ شناختی علیه باورهای اسلامی از سوی مخالفان و داشتن نقشه راه برای مقابله با این جنگ، بررسی این مسئله را ضروری میسازد. بررسی ها نشان می دهد که قدرت شناخت مخاطبان رسول خدا(ص) در جنگ شناختی توسط جبهه باطل، مورد آسیب قرار گرفت و مخاطبان، گرفتار ناهماهنگی در بُعد نظر و عمل شدند. رسول خدا(ص) با آسیبشناسی دقیق در حوزه شناختی مخاطب، و با تزریق آگاهی به جامعه و رفع موانع شناختی درباره هر باور بهصورت جداگانه، بین قوای شناختی هماهنگی ایجاد کرد و باورهای اسلامی را در وجود مخاطبان خود بر اساس ظرفیت مخاطب نهادینه کرد.
میرافضلی, سیده مهین, & جمال زاده خیر آبادی, عالمه. (1402). بررسی مخاطبانِ نبوی با تأکید بر نظریه آیتالله جوادی آملی در ساحت نظر و عمل. جستارهای تاریخ اسلام, 3(5), 127-151.
MLA
سیده مهین میرافضلی; عالمه جمال زاده خیر آبادی. "بررسی مخاطبانِ نبوی با تأکید بر نظریه آیتالله جوادی آملی در ساحت نظر و عمل". جستارهای تاریخ اسلام, 3, 5, 1402, 127-151.
HARVARD
میرافضلی, سیده مهین, جمال زاده خیر آبادی, عالمه. (1402). 'بررسی مخاطبانِ نبوی با تأکید بر نظریه آیتالله جوادی آملی در ساحت نظر و عمل', جستارهای تاریخ اسلام, 3(5), pp. 127-151.
VANCOUVER
میرافضلی, سیده مهین, جمال زاده خیر آبادی, عالمه. بررسی مخاطبانِ نبوی با تأکید بر نظریه آیتالله جوادی آملی در ساحت نظر و عمل. جستارهای تاریخ اسلام, 1402; 3(5): 127-151.